Sunday, February 13, 2011

Trip to Kuala Terengganu (Part 1: Official)

Aku telah diarahkan ke Kuala Terengganu pada 9-11 Februari 2011 untuk satu tugasan bersama-sama dengan Ketua Bahagian dan juga Pengarah aku. Sebaik sahaja mendapat arahan bagi tugasan tersebut aku mula buat survey hotel. Kebiasaannya kalau ke Kuala Terengganu aku akan menginap di Primula Beach Resort Kuala Terengganu. Tapi kali ni aku rasa aku nak try hotel lain sebab Primula tu susah sikit nak cari kedai makan. So aku pun call lah kawan aku yang kat Terengganu - Nora. Dia ni memang orang Terengganu. So dia yang bagi tau ada hotel baru dekat town. Hotel ni tepi jalan dan nak carik tempat makan senang. So aku pun google lah. Nak tengok jugak bilik dia rupa macam mana. So lepas tengok gambar aku rasa macam ok. Mintak kelulusan, boss kata ok. So aku pun bookinglah.

Hotel Felda Residence ni terletak di Jalan Hiliran berdekatan dengan Kuala Terengganu Waterfront. Bagi aku hotel yang agak baru ni memuaskan lah. Dari segi lokasi, aku kira lokasinya sangat bagus. It's ideally located in strategic area. Room wise pulak ok jugak. Walaupun bilik agak kecil tapi kemudahan yang diperlukan ada dalam bilik- iron & iron board, hairdryer, toiletries, kettle. Sejadah dengan Quran pun ada dalam bilik. Untuk Executive Level yang aku duduk tu ada Wifi lagi. Tapi aku tak gunalah sebab lappy pun tak bawak kan. Dari segi kebersihan pun aku rasa ok jugak. Jadi secara keseluruhan aku rasa ok n boleh datang lagi.

Malam tu kami makan malam di hotel. Aku makan Cantonese Fried Yee Mee. Harga sangat murah tak sampai RM10. Bagi aku murah sangat sebab makan dekat hotel tak sampai RM10 so murahlah kan? Tapi dari segi rasa macam kuranglah sikit. Tapi still boleh makanlah bukan tak sedap langsung.

Esok paginya kami pergi sarapan seawal jam 7.30 pagi. Breakfasr buffet kira ok bagi hotel yang bertaraf 3 bintang macam ni. Banyak juga pilihan makanan. Malaysian dan International. Makanan pilihan aku macam biasa je.

Cornflake & Cococrunch n Orange Juice.

Omelette, sosej n wedges

Lepas breakfast kami dijemput oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu untuk memulakan lawatan ke Sekolah Paya Bunga. Sekolah yang dipilih oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu. Sekolah ni terletak di tengah-tengah bandar.

Sekolah Kebangsaan Paya Bunga

E-book

Smart board

Selepas sesi lawatan dan perbincangan kami dijamu dengan nasi dagang oleh pihak sekolah.

Nasi dagang with ikan tongkol

Selepas lawatan ke sekolah kami di bawa ke kilang yang mengedarkan e-book. Dalam perjalanan kami singgah di Majlis Penyerahan E-Book .

Lawatan dan perbincangan di kilanng mengambil masa lebih kurang 2 jam. Selepas selesai kami terus ke kedai makan untuk makan tengah hari.

Ikan singgang

Kerabu

Gulai Kawah

Ikan bakar

Air Asam

Lauk-pauk adalah lauk tradisi orang pantai timur. Rasanya boleh tahanlah. Sedap. Untuk penggemar masakan kampung seperti itu aku kira restauran sesuailah untuk dikunjungi. Cumanya untuk orang yang macam aku yang kurang menggemari masakan kampung (bukan sombong tapi aku tak biasa.Huhuhuhuu) mungkin restoran ini kurang sesuai.

(Bersambung)

Terima kasih kerana membaca. Have a good day!