Tuesday, June 15, 2010

Lagenda Budak Setan

Minggu lepas aku berkesempatan untuk menonton Lagenda Budak Setan (LBS). Aku bukanlah penggemar filem Melayu dan bukan juga 'kaki wayang' tapi entah kenapa aku pun tak pasti kenapa aku begitu terpanggil untuk menonton filem LBS yang merupakan filem adaptasi daripada karya besar Ahadiat Akashah, penulis novel terkenal tahun 90-an.
Kebiasaannya aku hanya ke pawagam untuk menonton filem lakonan pelakon pujaan aku seperti Jackie Chan ataupun filem khayalan seperti Superman, Spiderman (aku sangat menggemari watak-watak super hero) dan sebagainya. Tapi kali ni aku rasa sangat terpanggil untuk menonton LBS. Aku sangat terpanggil mungkin kerana filem itu adalah adaptasi daripada karya penulis pujaan aku semasa zaman remaja dulu ataupun mungkin kerana panggilan si heroinnya Lisa Surihani (yang bagi aku sangat cantik dan aku pun sangat suka melihatnya walaupun aku ni perempuan...:)), ataupun panggilan Farid Kamil (tapi minatkah aku? tak pasti:)) atau mungkin juga kerana naskhah asal novel LBS itu sendiri....
Aku tak berniat untuk memberi komen terperinci tentang filem tersebut kerana aku sedar siapalah aku untuk memberi komen. Aku bukanlah orang industri perfileman yang mahir tentang segala aspek yang berkaitan dengan filem. Aku hanya orang biasa yang melihat filem itu dari kacamata orang biasa.

Aku melihat filem ini secara keseluruhan dan melihat kesan dan impaknya terhadap diri aku sendiri. Filem yang membariskan pelakon popular seperti Farid Kamil, Lisa Surihani, Que Haidar dan Fazura ini sebenarnya mengingatkan aku pada sesuatu.

(To be continue....)

Terima kasih kerana membaca. Have a good day!

No comments: