Monday, August 8, 2011

Cerita Tentang Derma Darah

Minggu lepas aku dapat berita yang kurang enak didengar. My frenz (Achik) hubby need to undergo his bypass operation. Dan untuk itu, 8-10 donors diperlukan. Yang menjadi sedikit masalah adalah donors perlu ke SJMC sebelum hari Jumaat untuk screening dan datang semula ke SJMC pada hari Isnin (hari operation tu)untuk donate darah pulak. Doktor perlukan fresh blood untuk operation tu.

This is not easy kan? Nak carik donors during this fasting month satu hal dan lagi satu hal donors perlu datang dua kali, dan kedua-dua kali tu perlu datang waktu pejabat. Dan pada hari nak donate blood tu, diorang perlu datang seawal jam 8.00 pagi. Huhhh....payah jugak kan?

Tapi alhamdulillah....Achik berjaya dapat bukan 8 atau 10 tapi sehingga 16 donors. Dan yang paling menarik bagi aku adalah hanya 4 daripada 16 donors itu sahaja yang dikenali oleh Achik. Yang lain tu langsung tak kenal.

Macam mana hal ni boleh berlaku? Jangan terkejut kalau aku katakan semua ni kerana FACEBOOK. Mereka semua dapat maklumat tentang blood donation ni daripada FACEBOOK. Achik post di wall dia tentang nak cari donors tu dan few of kawan Achik pun post benda yang sama dekat wall diorang. Jadi, mereka yang prihatin ni terus call Achik. Yang tak dapat menderma tu, turut membantu dengan cara menyebarkan perkara ini kepada kawan-kawan mereka.

Dan akhirnya, alhamdulillah. 19 orang datang untuk screening dan daripada jumlah tu seramai 16 telah datang untuk buat blood donation. Syukur sangat-sangat. Aku sebenarnya tak sangka ada orang yang sebegini prihatin yang sanggup bersusah payah untuk orang yang tak mereka kenali langsung. Alhamdulillah. Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya.

Inilah wajah-wajah 13 daripada 16 orang donors:













T

Kenal tak mamat ni? Dia pun jadi salah seorang donors gak...:-)
Semoga kemurahan dan kebaikan hati mereka ini diberi ganjaran yang berlipat kali ganda daripada Allah....Amin....
Terima kasih kerana membaca. Have a good day!

2 comments:

Anonymous said...

kenal-kenal..hehehe:)Alhamdulillah masih ada lagi yang prihatin.May Allah swt bless all of them...amin.

Aida Salleh said...

:-) Amin....